تحولات لبنان و فلسطین

یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با قدس: عرضه خودرو در بازار بورس یک راهکار من‌درآوردی و عجیب و غریب است ولی بالاخره یک وزیر پیدا شد که تجربه اشتباه گذشته را تکرار نکند!

در باب اظهارات غافلگیرکننده وزیر صمت! / با عرضه خودرو در بازار بورس، آرامش بازار را برهم نزنید!

محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت پس جلسه هیئت دولت در خصوص عرضه خودرو در بازار خودرو اعلام کرد: اظهار نظر شورای رقابت در خصوص مخالفت با عرضه خودرو در بورس صحیح است و نباید خودرو را در بورس عرضه کنیم. کجای دنیا و در کدام نقطه از دنیا خودرو در بورس عرضه می‌شود؟!

در این رابطه عمادالدین جعفری، کارشناس بازار خودرو در خصوص موافقت وزیر صمت با نظر شورای رقابت مبنی بر عدم عرضه خودرو در بازار بورس به خبرنگار تحریریه جوان قدس گفت: اظهار نظر آقای اتابک بسیار غافلگیرکننده بود و بالاخره یک مسئول و وزیری پیدا شد که مسیر اشتباهی که پیش از این اجرا و تجربه شده است را مجدداً تکرار نکند و به ایشان تبریک عرض می‌کنم.

راهکارهای من‌درآوردی ارائه ندهید!

عماد جعفری عرضه خودرو در بورس کالا را راهکاری عجیب و من‌درآوردی قلمداد کرد و گفت: متاسفانه مدیران در ایران اطلاعات کافی ندارند و در خلاء شایسته‌سالاری، بر اساس ارتباطات منصوب می‌شود که این امر باعث شده یکسری راهکارهای عجیب و غریب از خودشان ارائه دهند. یکی از این ایده‌های عجیب، عرضه خودرو در بورس بوده است.

جعفری با انتقاد از عرضه خودرو در بازار بورس بیان کرد: بازار خودرو در همه جای دنیا مشخص است؛ یکی از وظایف نمایندگی‌های خودرو، فروش خودرو است؛ اگر قرار باشد شرکت‌های تولید خودرو، محصولاتشان را در بورس کالا به فروش برساند پس تکلیف نمایندگی‌هایی که افراد در آن کار می‌کنند، حقوق می‌گیرند و ارتزاق می‌کنند چه می‌شود؟

عرضه خودرو در بازار بورس تنش‌زاست

این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس باعث می‌شود به تنش‌های موجود در بازار خودرو دامن زده شود، افزود: شرکت‌هایی که در گذشته خودروها را در بورس کالا عرضه می‌کردند، به شکل قطره چکانی این عرضه صورت می‌گرفت و یک بازار مکاره ایجاد شده بود که دوباره حباب زیادی در بازار به‌وجود آورده بود و وضعیت بازار قمر در عقربی شد.

او در خصوص تاثیر عرضه خودرو در بورس بر تولید داخل عنوان کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا، میزان تولیدات شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تغییری نخواهد کرد. سیستم این شرکت‌ها قطره‌چکانی است؛ به طوری که تولید امسال نسبت به سال گذشته و سال قبل‌تر پایین آمده است. وقتی این‌ها را در نظر بگیریم این سوال ایجاد می‌شود که بازار بورس چه کمکی می‌تواند به بازار خودرو کند! به غیر از اینکه تنش دوباره‌ای را در بازار به‌وجود بیاورد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به منفعت برخی از افراد نسبت به آشفتگی بازار گفت: این قبیل افراد برای اینکه جیب‌شان را پر کنند عرضه خودرو در بازار بورس را پیشنهاد می‌کنند. این در حالی است که واردات خودرو باعث شده جو بازار آرام شود، حباب خودروهای داخلی تا حد زیادی خالی شده و به‌نظر می‌رسد بازاری ایجاد شده است که مصرف‌کنندگان به سهولت و بی‌دغدغه می‌توانند خرید کنند. بازار به حدی در آرامش و رکود قرار دارد که حتی نوسانات ارزی هم در آن تاثیر نمی‌گذارد و این یکی از بهترین اتفاقاتی است که در چند سال اخیر در بازار خودرو رخ داده است. پس چرا باید دوباره با ارائه راهکارهای من‌درآوردی وضعیت بازار را برهم بزنیم؟!

واردات خودرو هیچ نفع و ضرری برای تولید داخل ندارد

به گفته وزیر صمت خودرو باید به صورت رقابتی عرضه شود و در حال حاضر، واردات خودرو در کشور به میزان کافی و شاید ۴-۵ برابر سال گذشته است و امیدوار هستیم که رقابتی شود و همچنین تولید خودروسازان داخلی رو به افزایش است و همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.

جعفری در ادامه در خصوص سخنان وزیر صمت من باب لزوم افزایش رقابت در بازار خودرو بیان کرد: اگر منظور ایشان افزایش رقابت بین خودروهای وارداتی و تولیدی است، که اصلا رقابتی وجود ندارد. در همه سال‌هایی که واردات خودرو داشتیم، این واردات هیچ نفع و ضرری به حال تولید داخل نداشته است. چون تعرفه خودروهای وارداتی به حدی بالاست که ارزان‌ترین، اکونومی‌ترین و نوآپشن خودروهای وارداتی در بازار ایران به هیچ وجه حتی نمی‌تواند نزدیک به خودروهای داخلی شود. پس عملاً هیچ رقابتی وجود ندارد و این صرفاً یک شعار است.

به گفته جعفری، خودرویی که ۱۲ هزار دلار قیمت دارد را اگر با دلار ۷۹ هزار تومان حساب کنیم، بیش از ۷۰۰ میلیون تومان خواهد شد. وقتی ۵۰ درصد تعرفه در نظر گرفته می‌شود علاوه بر هزینه حمل و نقل، مالیات، گمرک و سود واردکننده، این خودرو کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به دست مشتری نمی‌رسد. پس این خودرو چگونه می‌تواند به ماشین ساینا، کوئیک، سمند و پژو ۲۰۷ رقابت کند.

افسانه پدرامی فر خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ب ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۰
    0 0
    شما جماعت که حرف از بازار رقابتی میزنید بورس کالا را غیر شفاف میخوانید خودتان جزو دلالان خودرو هستید فاصله گپ قیمت کارخانه و بازار به جیب دلالانی چون شما بره این پولها خوردن نداره مثلاً کارشناس